Toisen välitehtävän aiheena
on perehtyä mentoroinnin menetelmiin teoriassa ja käytännössä ryhmässä. Kuulun
nelihenkiseen ryhmään, jossa on kolme naista ja yksi mies. Tehtävä on sisällöltään
laaja ja alkaa siten, että perehdymme mentoroinnin menetelmiin ja jaamme niiden
ydinsisällöt keskenämme sopimallamme tavalla. Lisäksi tehtävään kuuluu käytännön harjoitus käyttäen digitaalisia värkkejä apunamme ja lopuksi vielä itsenäinen osuus, jossa määräaikaan mennessä jokainen eMentori tekee itsestään esittelyvideon.
Mutta nyt tehtävän ensimmäiseen palaseen eli mentorointi menetelmiin. Mentoroinnin menetelmiä ovat
havainnoiva kuuntelu, kysyminen, palaute sekä muut mentorointimenetelmät.
Valitsin perehtymisen kohteeksi kysymisen ja tiivistän siitä olennaiset osat
tähän blogiin. Muihin menetelmiin pääsen sisälle, kun luen ryhmäni muiden
jäsenten aikaansaannokset pilvestä, jonne olemme koonneet kaikki mentorointimenetelmät
yhteen asiakirjaan.
eMentori - kysymykset ja kyseleminen
Mentorointi-istunnon aikana pyritään aikaansaamaan
vuorovaikutteista keskustelua eli dialogia. Aktorin kanssa sovitaan aluksi
keskustelun aihe ja sitten ryhdytään selvittämään keskustelun kautta
mahdollista ratkaisua ongelmaan tai asiaan. Keskustelussa mentori tarvitsee
sekä kuuntelemisen taitoa, kysymisen taitoa kuin myös palautteen antotaitoa.
Mentori on kuin kaivo, jolla on vettä ruokkia janoista
aktoria. Kuitenkin jotta oppiminen olisi molemminpuolista, niin on tärkeää
muistaa, ettei kannettu vesi siellä kaivossa pysy. Siksi mentorin on osattava
asettaa aktorille oikeantyyppisiä kysymyksiä, joilla aktori saadaan pohtimaan
itse mahdollisia tekemisiään tai tulevia toimenpiteitä, joilla asiassa päästään
eteenpäin.
Yksi tehokas menetelmä opiskelijan aktivoimiseen on käyttää GROW
-tekniikkaa. Tätä tekniikkaa esittelevät Parsloe & Leedham (2009, 162 - 166)
ja se koostuu neljästä vaiheesta, joissa käytetään tietyntyyppisiä kysymyksiä. Vaiheiden
kautta saadaan joko yksilö pohtimaan itse aihetta/ongelmaa tai tunnistamaan
mahdollinen ratkaisu tai jopa löytämään erilaisia ratkaisuja.
GROW-tekniikalla saadaan aikaan tuloksia kohtuullisen
nopeasti päivittäisissä työelämään liittyvissä valmennus- tai
mentorointitilanteissa. Tehokkuus perustuu siihen, että osataan käyttää
tehokkaita kysymyksiä ja seurata systemaattisesti GROW-portaita. Kyseessä on
kuitenkin usein interaktiivinen prosessi, jota ei voi kiirehtiä.
Goal – Maali/Tavoite
Reality – Todellisuus
Options - Vaihtoehdot
Will – Tahto/ Halu toimia
Istunnon aluksi asetetaan tavoite/kohde/maali (Goal) mitä tällä
valmennus tai mentorointi-istunnolla pyritään. Seuraavaksi kiinnitetään huomio
opiskelijoiden todelliseen toimintaympäristöön (reality). Tätä puolestaan
seuraa käytännön valinnat tai vaihtoehdot (options), joiden avulla päästään
heidän asettamaansa tavoitteeseen. Lopuksi huomio kohdistetaan toimintaan ja
haluun tarttua toimeen (will) yhteen tai useampaan valittuun käytännön
toimenpiteisiin.
Tämä GROW-tekniikka on hyvin tehokas, koska se saa opiskelijat
ajattelemaan, mitä heidän pitää tehdä ja miksi se pitää tehdä. Lopputuloksena opiskelijat
ovat omistautuneet ratkaisulle ja siksi enemmän sitoutuneita sen eteen
tehtävään työhön.
Maali- tai tavoitekysymyksiä:
Mistä aiheesta haluat tänään puhuttavan? Mihin haluat päästä tämän
mentorointi-istunnon lopuksi? Kuinka pitkälle ja kuinka yksityiskohtaisesti
haluat päästä tässä istunnossa? Liittyykö pitkäntähtäimen tavoitteesi tähän
aiheeseen? Onko tavoitteesi loppuun asti mietitty? Pystymmekö pääsemään
haluamaasi tavoitteeseen tänään käytettävissä olevan ajan puitteissa?
Haluaisitko täydentää tämän istunnon tavoitettasi?
Toimintaympäristön todellisuuden
luotaamiskysymyksiä: Mitä tapahtuu nyt? Kuinka varma olet siitä, että tämä
on sopiva esitys tilanteesta? Mikä ja kuinka suuri on huolesi siitä? Kuka muu,
kuin sinä, vaikuttaa tilanteeseen? Kuka/ketkä tietävät halustasi tehdä asialle
jotakin? Kuinka paljon sinulla on henkilökohtaisesti vaikutusta lopputulokseen?
Kenellä muulla on vaikutusta siihen ja kuinka paljon? Mitä toiminta-askelia
olet ottanut tähän mennessä? Mikä sinua estää tekemästä lisää? Mitä esteitä
täytyy ylittää?
Mitä, jos mitään, sisäisiä esteitä tai henkilökohtaisia
vastuksia sinun täytyy ottaa huomioon? Mitä resursseja sinulla jo on - taitoja,
aikaa, intohimoa, rahaa, tukea jne.?
Mitä muita resursseja sinä tarvitset ja mistä niitä saat? Jos voisin
antaa sinulle yhden aiheeseen liittyvän toiveen, mikä se voisi olla?
Täytyykö sinun uudelleen määrittää välittömät tai
pitkäntähtäimen tavoitteesi? (Jos vastaus on kyllä, niin aloita prosessi
alusta)
Vaihtoehtoon
tähtäävät kysymykset auttavat opiskelijaa etsimään hänelle sopivia oikeita
toimenpiteitä esimerkiksi seuraavilla kysymyksillä: Millä eri tavoilla voisit
lähestyä tätä aihetta? Mitkä isot tai pienet vaihtoehdot ovat sinulle avoimia?
Mitä muuta voisit tehdä? Mitä tekisit, jos sinulla olisi enemmän aikaa,
suurempi budjetti tai jos olisit pomo? Mitä tekisit jos voisit aloittaa alusta
puhtaalta pöydältä uuden tiimin kanssa? Mitä etuja tai haittoja on tässä
käänteessä? Mikä antaisi parhaan lopputuloksen? Mikä näistä ratkaisuista
miellyttää sinua eniten? Mihin olisit tyytyväinen?
Täytyykö sinun uudelleen määrittää välittömät tai
pitkäntähtäimen tavoitteesi? (Jos vastaus on kyllä, niin aloita prosessi
alusta)
Tahto/Halu toimia
auttaa opiskelijaa tavoittelemaan toimenpiteitä, jotka parhaiten auttavat hänen
tilannettaan ja sitouttavat toimimaan. Tahdon löytämiseen sopivia kysymyksiä: Minkä
vaihtoehdon haluat valita? Mitkä ovat sinun menestyksen kriteerisi ja
mittarisi? Milloin tarkalleen aiot aloittaa ja päättää jokaisen toimenpiteen?
Mikä voisi estää sinua tekemästä näitä toimenpiteitä tai pääsemästä
tavoitteeseesi? Mitä henkilökohtaisia vastuksia sinulla on, jos ollenkaan,
jotka vaikeuttavat toimiin ryhtymistä? Miten pääset yli näistä vastuksista?
Kenen tarvitsee tietää suunnitelmistasi? Millaista tukea tarvitset ja keneltä?
Mitä teet saadaksesi tukea, jos sitä tarvitset? Millainen on sitoutumisesi
asteikolla 1-10 tehdäksesi nämä sovitut toimenpiteet? Mitä voisit tehdä, että
sitoutumisesi nousisi lähemmäs 10? Onko nyt muuta, mistä haluaisit puhua vai olemmeko valmiita?
Milloin haluat, että tavataan seuraavan kerran?
Nämä kaikki GROW-tekniikassa esitetyt kysymykset ovat siis
esimerkkikysymyksiä. Tärkeintä on kuitenkin, että valmennus- tai mentorointi-istunto
päättyy haluun ryhtyä toimiin.
Samansisältöisiä ovat myös e-Mentoring Handbookin (2010, 60,
70-71) ohjeet, joissa asiaan perehdytään myös neljän portaan kautta. Aluksi
selvitetään haasteen tai ongelman laajuus, sitten selvitetään mitä
toimenpiteitä on jo tehty ja onko niistä ollut hyötyä. Ehkäpä joku toinen on
paininut samanlaisen ongelman kanssa? Mitä muuta voisit tutkia? Tämän jälkeen
pohditaan mitä pitäisi tehdä, jotta asiaa tai ongelmaa päästäisiin ratkaisemaan
eli toisin sanoen punnitaan mahdollisia vaihtoehtoja. Millaisia vaihtoehtoja
olisi, olisiko niistä hyötyä tai haittaa? Lopuksi siirrytään miettimään
täytäntöönpanon toimenpiteitä. Mitä pitäisi tehdä, että ryhtyisit toimiin? Mikä
olisi ensimmäinen askel? Millainen aikataulu on toimenpiteillä?
Aarnion (2012) mukaan dialogisiin työkaluihin kuuluu puhtaiden
kysymysten kautta avata tai kehittää toisen ajattelua taikka edistää yhteistä
tiedonluomista. Kysymykset ovat puhtaita ja avoimia silloin, kun niistä puuttuu
kysyjän kanta, näkökulma tai johdattelu, joka saisi vastaamaan tietyllä
tavalla. Kysymykset tulisi aloittaa kysymyssanalla
ja pitäisi osata kysyä lyhyesti. Näin toisen ajattelua avataan sellaisenaan,
värittämättä sitä omalla ajattelulla.
Esimerkkejä ymmärtämistä ja asian käsittelemistä
edistävistä kysymyksistä:
Miten ajattelet…? Miten sinun mielestäsi tämä…? Miten selität…?
Miten ajattelet tehdä…? Mitä se merkitsee…? Mitä tästä tai siitä seuraa…?
Mihin tuollainen johtaa…? Mihin tuo perustuu…? Mitä varten ajattelet…?
Missä tilanteessa se toimii…? Millaista ajattelua tämä…? Mistä päättelet että…?
Mikä sen tekee…? Millainen toiminta voisi…? Miten perustelet tätä…?
Kuinka kannattaa…? Milloin tämä on…? Minne nämä tulee…?
Ajattelua uuteen suuntaan vieviä avoimia kysymyksiä voi esittää niin, että kysymykset
kohdistuvat tulevaan toimintaan tai tulevaisuuteen. Näin saadaan osallistuja(t)
löytämään uusia ajattelun vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Esimerkiksi:
Mikä olisi
ensimmäinen askel…? Mikä saisi
tästä…? Miten on
tultu tähän…?
Mikä voisi
olla seuraava…? Miten tätä
voisi muuttaa…? Minkä näistä
asioista nostat esiin…?
Milloin tuo
toimii…? Miten sitten
jos…? Mikä tämän
veisi…? Miten pääset
tästä…?
Mitä on hyvä
tehdä seuraavaksi? Mikä voisi
tuoda ratkaisun? Jos mietit
tätä toisin, mistä lähdet…?
Mitä voisit
muuttaa…? Mikä tämän
ratkaisisi? Mitä nyt
kannattaa tehdä?
Miten tästä
pääsee eteenpäin? Minkä
johtopäätöksen teet itse nyt?
Miten tämän voi
saada toimimaan? Mikä sinun
mielestäsi on tässä olennaista?
Mihin
tulokseen tulimme tässä keskustelussa? Mitä meiltä
vielä puuttuu tästä?
Mikä toisi
parhaan tuloksen? Mikä veisi
tätä juttua nyt huimasti eteenpäin?
Kysymykset, joilla pyritään selvittämään toisen ajattelua ikään kuin tiedustelemalla hänen ajatuksiaan parhaimmillaan saavat pohtimaan syvällisesti ajattelua. Kysymysten kautta voidaan löytää ratkaisuja ongelmiin, auttaa oppimisessa sekä saada uutta suuntaa tiedonluomiseen.
Käytännössä siis mentori ei anna valmiita vastuksia, vaan haastaa aktoria ajattelemaan ja pohtimaan omaa ajatusmaailmaansa mentorin kysymysten kautta.
Tehtävä on tehokas, sillä olen itse ryhtynyt ajattelemaan tarkemmin omien ajatusteni sisältöjä ja viestejä, miksi oikein ajattelen tästä asiasta niin ja mitä haittaa siitä olisi jos tekisinkin tämän asian vaikka toisin? On mielenkiintoista seurata ja analysoida itseään, mihinkähän tämä kaikki vielä oikein johtaa?
Lähteet:
Aarnio Helena. 2012. (http://www3.hamk.fi/dialogi/diale/menetelmat/main_d.htm)
e-Mentoring Handbook. 2010. Job Challenge Question Framework (p. 60, 70 - 71)
Parsloe & Leedham. 2009. The GROW model (p. 162 - 166)