sunnuntai 5. kesäkuuta 2016

eMentorointi ja digityökalujen testaaminen

Lähipäivänä toukokuussa meille kadettiin niskaan tosi laaja tietopaketti, jonka sulattaminen on ainakin minulta vienyt kohtalaisen pitkän ajan. Kaikkien asioiden pohtiminen ja sijoittaminen kohdalleen päänupissa vaatii henkistä sisäistämistä. Mentorointitoiminnan eri tapojen ymmärtäminen sekä aktorin mahdollisen ongelmatilanteen selvittäminen tai ylipäätään hänen toimintansa tukeminen, on tässä se keskeinen juttu.

eMentorointikoulutuksen alussa muodostimme ryhmät ja nyt olemme päässeet siihen vaiheeseen, jolloin ryhdytään siirtämään teoriaa vähitellen käytäntöön. Ryhmät ovat perehtyneet mentorointimenetelmiin eli lyhyesti siihen toimintaan, kuinka mentori omalla toiminnallaan voi tukea aktoria. Tätä testataan aluksi tutussa ryhmässä eli toimimme itse toiminnan koeponnistajina. Mielestäni tämä on hyvä tapa perehtyä mentorointitoimintaan niin sanotussa tutussa ja turvallisessa toimintaympäristössä.

Nyt eMentoroinnissa tähän mentori-aktori toimintaan lisätään yksi elementti. Käytännössä se tarkoittaa erilaisten digitaalisten ohjelmien mukaan tuomista ja kommunikointia niiden kautta ja avulla. Siis toisin sanoen eMentoroinnissa suora face to face -kommunikointi voidaan toteuttaa digitaalisen kanavan tai kanavien kautta. Näin eMentorin on mahdollista toimia etäältäkin aktorin tukena.

Kouluttajat olivat kasanneet kattavan paketin erilaisista ohjelmista, mitä voi eMentoroinnissa käyttää hyödyksi. Tässä tulee samalla itsekin joutuneeksi perehtymään vähintään pintapuolisesti useampaankin tiedonhallintaohjelmaan, joita voisi ajatella hyödynnettävän eMentoroinnissa. Tämä avaa siis uusia ajatuskulkuja ja laittaa omat (ja muiden kurssikavereiden) aivonystyrät koetukselle, kun selvitellään ryhmissä, mitä ja miten ohjelmaa voisi hyödyntää kommunikoinnissa.

Ryhmän sisäiseen viestintään olemme luoneet Whatsapp-ringin. Se on kätevä asioiden nopeaan sopimiseen lähes reaaliaikaisesti. Esimerkiksi kun viritetään Skype-yhteyttä ja ensimmäisellä kerralla harjoitellaan, kuinka Skypessä saadaan koko ryhmä yhtä aikaa linjalle. Skype on näppärä, silloin kuin se toimii, ja siitä näytti löytyvän myös pikaviestien lähetysominaisuus. Eli jos ryhmän yksi jäsen toimii ajatusten kirjurina, niin pikaviesteillä voidaan varmistaa, jotta puhutut asiat on oikein ymmärretty ja kirjattu esimerkiksi ryhmän omaan työpäiväkirjaan.

Lisäksi tarvitaan ryhmälle jonkinlainen yhteinen työskentelyalusta tai digitaalinen työpöytä. Tällaisia löytyy jo useita erilaisia, joissa kaikissa on hieman erilaisia toimintoja erilaisiin tarpeisiin. Useissa alustoissa on mahdollista tuoda eriformaatissa olevia aineistoja yhteiselle kentälle. Esimerkiksi videon, äänitteiden, kuvien ja tekstien tuominen onnistuu niin Padletissa kuin Prezissä tai Swayssa.

Loppujen lopuksi tässä ryhmätyöskentelyssä on tavoitteena saada ryhmäläisten moninaisuus ja osaaminen kukoistamaan. Siis kyse on erilaisten osaajien vuorovaikutuksesta, jolloin ideoiden pallottelu ja kehittely johtaa uusiin avauksiin ja luovuuden esiin nousemiseen. Susanna Rahkamon sanoin: "Luovuus on pieniä ratkaisuja matkan varrella, jotka muokkaavat sitä, mihin prosessi menee."

Näistä luovuuden hippusista siis lopulta muotoutuvat eMentorin työkalut ja menetelmät. Näistä kirjoitan lisää myöhemmin, sitten kun olemme saaneet itsetestausjakson käytyä ja loppuraportin siitä valmisteltua.

(Viittaus Rahkamoon: Vasama T. 2016. Susanna Rahkamon luovat opit. Helsingin Sanomat. 15.5.2016)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti